Zapobieganie patologiom i uzależnieniom. Dostarczanie wiedzy o konsekwencjach zachowań ryzykownych i dysfunkcyjnych prowadzących do uzależnień.
Kształtowanie zdrowego stylu życia, odpowiedzialności za zdrowie swoje i najbliższego otoczenia, jak również uczenie zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu. Preferowanie i ukazywanie uczniom ciekawych form spędzania czasu wolnego, zajęcia sportowe, wycieczki, imprezy kulturalne.
Przeciwdziałanie agresji;wypracowanie zachowań w sytuacji przemocy w środowisku szkolnym i poza nim. Poznawanie sposobów radzenia sobie ze stresem w trudnych sytuacjach, przekazywanie zasad poprawnej komunikacji interpersonalnej.
Uświadamianie uczniom niebezpieczeństw wynikających z zagrożeń cywilizacyjnych oraz profilaktyka prozdrowotna. Prowadzenie edukacji prozdrowotnej wśród uczniów, rodziców i nauczycieli.
Analiza dokumentacji, ankietowanie nauczycieli, uczniów i rodziców.
Opracowanie programu wychowawczego uwzględniającego regulamin zachowania uczniów w szkole, na wycieczce i poza szkołą - na zimowisku, na basenie.
Nawiązanie kontaktu z psychologiem specjalizującym się w zakresie profilaktyki uzależnień.
Promowanie zdrowego trybu życia: zajęcia sportowe, konkursy sportowe, wycieczki, zimowiska.
Zorganizowanie dyskusji panelowej na temat "Jak przeciwstawić się agresji i zwalczać negatywne emocje".
Zorganizowanie konkursu plastycznego związanego z profilaktyką uzależnień, zdrowego stylu życia lub przeciwdziałania agresji itp.(Np. na temat "Nie palę, nie biorę, nie piję").
Zapewnienie stałej pomocy medycznej i prowadzenie szczepień ochronnych.
Pozyskiwanie rodziców do partnerskiej współpracy, wspólne spędzanie wolnego czasu poza zajęciami edukacyjnymi.
Uwzględniane w planie pracy szkoły opinii, oczekiwań i inicjatyw rodziców, np. lekcje otwarte z udziałem rodziców.
Nawiązywanie kontaktów z ludźmi mogącymi pozytywnie zmotywować młodzież.
Zapoznanie się ze sposobami bezpiecznego poruszania się w ruchu drogowym pieszych, rowerzystów i kierowców pojazdów.
Godziny wychowawcze, warsztaty.
Spotkania indywidualne z uczniami
Spotkania z rodzicami - zebrania, rozmowy indywidualne.
Rady pedagogiczne, spotkania, rozmowy ze specjalistami.
Wspólne spędzanie wolnego czasu - wycieczki, kino, teatr, zimowisko, basen.
Działalność Samorządu Szkolnego uczniów, uczestniczącego aktywnie w życiu szkoły.
Współpraca z MOKiem, udział w konkursach i regionalnych zawodach sportowych.
Spotkania formacyjne uwzględniające sumienne wykonywanie obowiązków, kształtowanie postawy chrześcijańskiej.
Udział w akcjach charytatywnych, np. Mikołajki dla Ani itp.
Posiedzenia Rad Pedagogicznych połączone z analizą problemów:
uzależnień,
przeciwdziałania agresji,
promowania zdrowego stylu życia,
profilaktyki zagrożeń cywilizacyjnych.
Spotkania z Rodzicami połączone z prelekcjami psychologa, pedagoga lub specjalistów z określonych dziedzin.
Realizacja programu profilaktyki szkolnej przez poszczególne zespoły: kierowniczy, nauczania zintegrowanego, humanistyczny, matematyczno-przyrodniczy, sportowy, wychowawczy (osoby odpowiedzialne i terminy realizacji podano w Planie mierzenia jakości szkoły):
Monitorowanie rytmiczności szczepień ochronnych, zapewnienie stałej pomocy medycznej. Monitorowanie zajęć sportowych, konkursów, zimowisk. |
Monitorowanie współpracy z psychologiem. Kontrola dokumentacji - dzienniki lekcyjne, dzienniki zajęć pozalekcyjnych. |
Diagnozowanie uwzględniania opinii i inicjatyw Rodziców. |
Właściwe przygotowania wycieczek, zimowiska. |
Diagnoza zachowania uczniów w szkole, na wycieczce i poza szkołą, ocena przestrzegania regulaminu szkolnego. Analiza frekwencji i skuteczności działań pedagogicznych. |
Edukacja na temat postępowania w sytuacjach trudnych, w stresie, uczenie zachowań asertywnych. |
Uwrażliwienie na ład i piękno otoczenia, wyrobienie nawyku dbania o porządek, higienę osobistą i wygląd zewnętrzny. |
Nauka rozumienia ludzkich zachowań i ich konsekwencji, kształtowanie szacunku dla norm moralnych i przepisów prawa. |
Zauważanie potrzeb i problemów drugiego człowieka, zachęcanie do służenia potrzebującym radą i pomocą, budowanie wspólnoty koleżeńskiej. |
Pogłębianie wiedzy na temat współdziałania w samowychowaniu. |
Edukacja na temat postępowania w sytuacjach trudnych, w stresie, uczenie zachowań asertywnych. |
Przestrzeganie zasad kultury osobistej. |
Docenianie znaczenia zrównoważonego rozwoju, rozumienie współzależności człowieka i środowiska. |
Pogłębianie wiedzy na temat funkcjonowania organizmu człowieka i możliwych zagrożeń. |
Udział w dyskusji panelowej na temat "Jak przeciwstawić się agresji i zwalczać negatywne emocje?" Kształtowanie stosunku wobec środowiska naturalnego. |
Udział uczniów w zajęciach sportowych, konkursach, wycieczkach, w zimowisku. |
Umiejętność oceniania zagrożenia dla zdrowia, oceniania własnych możliwości i unikania niepotrzebnego ryzyka. |
Poznanie i stosowanie zasad fair play, rozwijanie sportowej rywalizacji, dbałość o przestrzeganie zasad kultury osobistej i umiejętności właściwego reagowania oraz dokonywania adekwatnej samooceny. |
Przygotowanie prac plastycznych uwzględniających tematykę prozdrowotną. |
Uczenie ciekawych i twórczych sposobów spędzania wolnego czasu. |
Zaangażowanie uczniów w artystyczne wyrażanie postaw i haseł promujących przeciwdziałanie agresji.
|
Opracowanie i przeprowadzenie ankiety dotyczącej wybranych elementów profilaktyki.
Przedstawienie i omówienie wyników ankiety z Radą Pedagogiczną i Rodzicami.
Opracowanie scenariuszy lekcji wychowawczych dotyczących różnych form profilaktyki.
Szkoleniowe Rady Pedagogiczne.
Organizowanie wyjazdów (teatr, kino, wystawy i spektakle związane z tematyką profilaktyki), imprez okolicznościowych, spotkań z ciekawymi ludźmi, akcji charytatywnych.